عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,کتاب,تفسیر,طب,دانلود کتابpdf,دانلود کتاب,بصیرت افزایی

اخلاط چهار گانه بدن

  • ۲۰:۵۷

اخلاط اربعه

جلسه اول: اخلاط چهار گانه بدن

شناخت اخلاط چهار گانه (اخلاط اربعه) یکی از مهمترین مباحث طب سنتی و پایه این طب است. اخلاط چهار گانه بدن همانطور که در روایات هم اشاره شده علت بسیاری از بیماری ها هستند و در هر بیماری باید غلبه اخلاط اربعه را درمان کرد و الا بهترین دارو ها هم جواب نمی دهند و ما را ناموفق در درمان باقی می گذارد و در مقابل اگر به درمان غلبه اخلاط اربعه توجه شود در خیلی از موارد حتی نیازی به داروی تخصصی هم نیست.

اخلاط اربعه چیست؟

اولین چیزی که باید روشن بشود این است که اخلاط چهار گانه بدن یا بعبارت دیگر اخلاط اربعه چیست؟ در طب سنتی عقیده بر این است که «خلط ماده ایست مرطوب و روان که از غذاها در مرحله نخستین هضم بوجود می آید و به چهار نوع تقسیم می شود، هر کدام از آنها غلبه کند ناراحتی هایی بوجود می آورد».(1)

اخلاط چهار گانه بدن

بدن انسان چهار خلط به نام صفرا، سودا، بلغم و دم دارد. مزاج خلط دم گرم و تر ، مزاج خلط صفرا گرم و خشک ، مزاج خلط سودا سرد و خشک و مزاج خلط بلغم سرد و تر است. 

در جلسات آینده با مزاج و اخلاط چهار گانه بیشتر آشنا می شویم.

اخلاط چهار گانه بدن در روایات

در روایات به اخلاط چهار گانه بدن اشاره شده است و داروی آنها هم بیان شده است ولی اینکه نام اینها اخلاط هست یا طبایع یا مزاج یا چیز دیگری و تعریف اینها از نظر ائمه چیست واضح نیست و اهمیت چندانی هم ندارد و شاید به همین خاطر اهلبیت به تعریف این الفاط نپرداختند و نتیجه هر دو تقریبا یک چیز میشود، فقط به این مطلب اشاره کردند که بیماری ها از صفرا، سودا، بلغم و دم نشات می گیرد و باید به درمان آن پرداخت و در ضمن درمان آن را هم بیان کرده اند. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند: 

الدّاءُ ثَلاثَةٌ وَالدَّواءُ ثَلاثَةٌ ؛ فَأَمَّا الدّاءُ: فَالدَّمُ وَالمِرَّةُ وَالبَلغَمُ ؛ فَدَواءُ الدَّمِ الحِجامَةُ، ودَواءُ البَلغَمِ الحَمّامُ، ودَواءُ المِرَّةِ المَشِیُّ. (2)
درد، سه چیز است و درمان نیز سه چیز. امّا درد، عبارت است از: خون، تلخه (صفرا و سودا) و بلغم. درمان خون، حجامت است، درمان بلغم، حمّام است، و داروى تلخه نیز راه رفتن. (3)
در روایات فروان مثل رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام (4) از صفرا و سودا و بلغم و دم صحبت به میان آمده و به درمان آن پرداخته شده است که بیان آنها مطلب را طولانی می کند.

لینک کوتاهhttps://goo.gl/cVSgYR
--------------- 

(1): دائره المعارف برزگ طب اسلامی ج6 ص626

(2): . کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۲۶، ح ۲۹۹، مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۱۲۷، ح ۳۰۸، بحار الأنوار، ج ۶۲، ص ۱۲۷، ح ۸۷.

(3): . مقصود از «مشىّ» در پایان روایت، هر چیزى است که مسهل باشد. از آن رو، مسهل را «مشى» نامیده اند که شخص را به راه رفتن و رفتن به سمت آبریزگاه، وادار مى سازد.

(4): الرساله الذهبیه المعروفه ب: طب الامام الرضا (ع) - صفحه۲۰

فدای شما فندق هستم
سلام....
ممنون
خیلی خوب بود
علیکم السلام...
خواهش می کنم...
بالای آسمان
قشنگ بود اما من خیلی خیلی در این زمینه محتاطم
احتیاطی که باعث بشه مردم به دامان طب رایج بیفتند و از معارف راه گشای ائمه محروم بشوند ضرر داره... مردم به خاطر احتیاط های بی مورد ما احساس می کنند طب سنتی یعنی طبی که در قدیم استفاده می شده و الان دیگه باید از طب رایج و به قول بعضی جدید استفاده بشود... در حالی که ما به تجربه و تئوری درک کردیم که طب رایج پاسخگوی نیاز های مردم نیست و داره ضربات سنگینی به مردم وارد میکنه...
نگاه بکنید به مردمی که یک کیسه قرص همیشه کنارشون هست و من به تجربه دیدم که به راحتی میشه تمام اون کیسه را دور انداخت و به سلامتی رسید... من به تجربه، اثار مطالبی که می نویسم را دیدم و تجربیات دیگران را هم مطالعه کردم... من دیدم افرادی که قرص هایی که قرار بود مادام العمر مصرف کنند رو با همین طب کنار گذاشتند و به سلامتی رسیدند.. من دیدم که با یک پرهیز ساده چه دردهای طولانی درمان شده و... 
مطبی که از روایت در متن نقل کردم تجربه بهترین پزشکان ما هست...
ما کار خاصی نمی کنیم و فقط روایت ها را نقل می کنیم و ظهورشون رو بیان می کنیم و می بینید که روایات از کتب معتبری نقل شده... وقتی کسی داره میفته توی چاه دیگه جای احتیاط نیست... جای نقل روایت هست
علامه مجلسی می فرمایند گاهی مردم فقط بخاطر اینکه تمسک به روایت می کنند و از اهلبیت درمانشون رو میخوان خوب می شوند... نه ما فهممون کمتر از مردم دیگه در فهم روایت هست و نه معصوم روایت را برای غیر عوام فرموده است و نه روایت برای گذاشتن توی تاقچه هست و نه ما نهی شدیم از عمل به این طور روایات شدیم...
علی اسمعیلی
تشکر خیلی استفاده کردیم
خواهش می کنم دوست عزیز...
نـــای دل
احسنت...
ممنون دوست عزیز...
بالای آسمان
من پارسال یه مطلبی در این مورد نوشتم
که علت احتیاط من رو نشون میده

yon.ir/j0bJ
داخل اون پستتون که ظاهرا نمیشه نظر گذاشت... من همینجا می نویسم... بنده این مطالب و خیلی از این طور مطالب را دیدم... در بسیاری از جلسات که مخالفان حضور داشتند شرکت کردم و الان دارم این مطالب را می نویسم...
آیت الله ری شهری در ابتدای کتابشون این بحث را مطرح می کنند و روش استفاده از روایات را بیان می کنند. بنده عنوانم را طب سنتی اسلامی گذاشتم تا بدانید که من صرفا به روایات تکیه نمی کنم و چیزی را بیان می کنم که بدانم در عمل هم جواب میدهد و با مبانی اهلبیت و طب سنتی سازگار باشد...
بنظرم باید در مورد طب اسلامی هم در پستی توضیحاتی بدهم تا روش کار ما هم روشن تر بشود...
خلاصه ما مزاحم احتیاط شما نمیشیم ولی خودم نه این طور احتیاطی می کنیم و نه اصلا این رو احتیاط می دونیم... البته کسی که می خواهد روایات طبی رو بیان کند باید به مبانی طب تسلط داشته باشد و روایات را هم جمع بکند وگرنه همانطور که شما گفتید می گوید فلان دارو برای فلان درد خوب است و شخص مصرف می کند و هیچ تاثیری نمی بیند...

محمد جواد
واقعاً اگه بصورت عملی این مباحث چیاده بشه خیلی عالیه ومردم هم اطمینان میکنند
دقیقا... باید اطلاع رسانی و عمل بشود تا ببینند از چه نعمتی غفلت شده...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
وَ عِبادُ الرَّحمن...
عاشق این نامم...
بارها این آیه را خواندم و لذّت بردم...
آنان که آنقدر سبک بال بر روی زمین راه می روند که نزدیک است هر لحظه به آسمان روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
خواب و خوراک برایشان نمانده...
خاموش می سوزند...
و بر این عقیده ایم که اگر صفات عباد الرحمن هرچند کم در مردم ایجاد شود، رحمت از زمین و آسمان بر ما نازل می شود و تمام مشکلات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...
Designed By Erfan Powered by Bayan